LT EN RU
Atgal
Kur ir kaip prasideda išmanusis kelias

„Vienas iš pagrindinių mūsų uždavinių – padaryti kelią labiau išmanų, daugiau pritaikytą automobilių išmaniosioms sistemoms. Kelio dangos konstrukcija artimiausiais metais kardinaliai nesikeis. Alternatyvų betonui ir asfaltui dabar dar nėra, neturime duomenų, kad būtų sukurta efektyvi pakaitinė medžiaga. Pavyzdžiui, gamyklose pagaminti greitai surenkami kelio elementai. Tas asfaltas, betonas, kaip kelio danga, tarnaus dar pakankamai ilgai, o ją mes turime, perkeltine prasme, aplipdyti kažkuo protingesniu ir išmanesniu“, – kalbėjo Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktoriaus pavaduotojas Zigmantas Perveneckas.

Pagrindinis kelių kūrėjų tikslas – sukurti saugų ir patogų kelią. O tą saugumą ir patogumą lemia  informacijos kaupimas, jos perdavimas ir dalinimasis.

Rimtas uždavinys projektuotojams

Apie išmanųjį kelią laikraščio pašnekovas siūlo pradėti kalbėti nuo kelio sukūrimo išmaniaisiais būdais, panaudojant erdvinį projektavimą, BIM, automatines įrenginių valdymo sistemas ir kt.

„Pats kelio kūrimas turi tapti išmanus jau jį planuojant. Tik įvaldžius išmanųjį projektavimą ir išmaniąją statybą, statinio skaitmeninio modelio kūrimą, gebėjimą jį integruoti į šiuolaikiškas mechanizmų valdymo sistemas, galime kalbėti apie patį išmanųjį kelią“, – sakė Z. Perveneckas.

„Tai – rimtas uždavinys projektuotojams. Reikalinga įvaldyti ne tik projektavimą 3D erdvėje, bet ir visą statinio informacinio modeliavimo (BIM, angl. Building Information Modeling) sistemą. BIM apima visą statinio gyvavimo ciklą – nuo poreikio nustatymo, projektavimo, įrengimo, priežiūros iki statinio demontavimo.

Atlikus rangos darbus tam tikrame ruože, atitinkamai turi keistis ir pirminis duomenų rinkinys apie kelių infrastruktūros objektus, įvykę procesai turi atsispindėti informacinėje sistemoje“, – kalbėjo LAKD Intelektinių transporto sistemų skyriaus vadovas Laurynas Ivinskis. – Siekiame sukurti kelių turto valdymo sistemą, kuri apimtų visus mūsų institucijos prižiūrimus objektus, visą valstybinių kelių sistemą. Ši informacinė sistema yra būtina ne tik efektyviai kelių tinklo priežiūrai ir vystymui, bet ir išmaniojo kelio kūrimui.

Informacijos tikslumas ir pilnumas yra intin svarbūs, leidžia sutaupyti pinigų tiek planuojant, tiek prižiūrint ar vystant kelių tinklą. BIM suteikia galimybes rinkti didesnio detalumo aktualią informaciją. Po truputį ta kryptimi judam. Aplinkos ministerija šiuo metu rengia teisės aktus, kaip turėtų būti tvarkomi tokie duomenys.“

Pasak Z. Pervenecko, įgyvendinant išmaniąsias kelio kūrimo priemones, jau padarytas nemažas įdirbis skaitmeninio projektavimo, erdvinio modeliavimo srityje, kelių statybos kompanijos sėkmingai naudoja gamyboje mechanizmų automatines valdymo sistemas, kurios įgalina automatizuoti, sinchronizuoti darbus. Išmaniaisiais metodais rengiant kelią, jau galima kalbėti apie tai, kiek pats kelias gali būti išmanus, kokie jo atributai.

Laikraštis „Kelio žmonės“, Nr. 30. Temos tęsinys. Bus daugiau...